BLOG

Ile kosztuje ładowarka do samochodu elektrycznego (EV)

Ile kosztuje ładowarka do samochodu elektrycznego i czy warto w nią inwestować?  - 

Ile kosztuje ładowarka do samochodu elektrycznego? W dobie rozwijającej się elektromobilności to pytanie zadaje sobie coraz więcej kierowców. Sprawdź więc, jaka jest cena ładowarek do samochodów elektrycznych, ich montażu i eksploatacji.

Czym są i jak działają ładowarki do samochodów elektrycznych?

Ładowarki do samochodów elektrycznych to, jak sama nazwa wskazuje, urządzenie służące do uzupełniania baterii w pojazdach typu BEH (Battery Electric Vehicles) i PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicles).

Urządzenia te są więc zasadniczym elementem infrastruktury związanej z elektromobilnością. Co istotne, ładowarki do samochodów elektrycznych to już nie tylko urządzenia komercyjne, publiczne. Coraz więcej osób decyduje się bowiem na domowe stacje ładowania samochodów.

Takie urządzenia często nazywane są Wallboxami. Mają formę niewielkich skrzynek do montażu na ścianie garażu, ewentualnie na słupkach na podjazdach i parkingach.

Domowe ładowarki zapewniają wiele korzyści. Po pierwsze są wyjątkowo wygodne i zawsze dostępne. Nie trzeba do nich dojeżdżać, stać w kolejkach, ani bezczynnie czekać na załadowanie pojazdu. Korzystanie z nich nie jest też obarczone dodatkowymi opłatami i prowizjami.

Ogromnym atutem jest możliwość zintegrowania domowej ładowarki z prywatną instalacją fotowoltaiczną. Takie rozwiązanie pozwala na znaczące zredukowanie kosztów energii, a więc i eksploatacji pojazdu elektrycznego.

Trzeba jednak wiedzieć, że zarówno domowe, jak i publiczne stacje ładowania to urządzenia o różnych możliwościach i parametrach, a także odmiennej cenie. Przyjrzyjmy się więc bliżej temu, ile kosztuje ładowarka do samochodu elektrycznego i jaką najlepiej wybrać.

Ceny ładowarek do samochodów elektrycznych na prąd stały i przemienny

Ładowarki do samochodów elektrycznych dzielą się na dwa zasadnicze typy — ładowarki na prąd stały (DC - Direct Current) i przemienny (AC - Alternating Current).

Oba typy urządzeń mają odmienne parametry i możliwości. Inna jest także cena ładowarek do samochodów elektrycznych na prąd stały i przemienny.

Ceny ładowarek na prąd stały

Stacje ładowania na prąd stały są zdecydowanie mocniejsze i ładują z mocą nawet 180 kW. Uznaje się zatem, że wszystkie urządzenia tego typu są ładowarkami szybkimi. W zależności od konkretnego pojazdu, pojemności i stanu naładowania baterii pozwalają one na uzupełnienie energii “do pełna” w czasie od kilkunastu do 2-3 godzin.

Niestety, ładowarki na prąd stały wymagają odpowiednich przyłączy o określonej mocy. To nie tylko problem techniczny związany z koniecznością prowadzenia odpowiedniej infrastruktury elektrycznej (właściwych kabli, zabezpieczeń itp.). Wymagana jest tu wysoka moc przyłączeniowa, co wiąże się ze znacznymi kosztami. Cena przyłącza elektrycznego obliczana jest bowiem właśnie na podstawie mocy przyłączeniowej i wynosi od 150 do 200 zł za każdy kW.

Pod uwagę trzeba brać również to, ile kosztują ładowarki do samochodu elektrycznego na prąd stały. Cena zależy tu od maksymalnej mocy ładowania i funkcji dodatkowych. Niezależnie jednak od wybranego modelu, kupując stacje ładowania DC, trzeba się liczyć z wydatkiem minimum kilkudziesięciu tysięcy złotych. Większość urządzeń mieści się w przedziale cenowym od 40 do 60 tysięcy, ale są i takie za 200 tysięcy i więcej.

Wysokie ceny ładowarki do samochodu elektrycznego na prąd stały, jej podłączenia i eksploatacji sprawiają, że urządzenia te są niemal wyłącznie domeną publicznych stacji ładowania. Na zakup takich urządzeń decydują się niektóre firmy z dużą flotą aut elektrycznych, ale w zasadzie nie spotyka się ich w użytku domowym.

Ceny ładowarek na prąd przemienny

Domowe ładowarki do samochodów elektrycznych to przede wszystkim urządzenia na prąd przemienny (AC). Cechuje je zdecydowanie niższa moc (maksymalnie 22 kW), a więc również dłuższy czas ładowania (nawet do kilkunastu godzin).

Warto zaznaczyć jednak, że stacje ładowania prądem przemiennym AC to nie tylko urządzenia prywatne. Aż 70% publicznych ładowarek w Polsce działa na prąd przemienny. Pozostałe 30% to szybkie ładowarki DC, co i tak jest świetnym wynikiem na tle innych krajów europejskich.

Niewątpliwą zaletą ładowarek AC jest możliwość podłączenia do “zwykłych” przyłączy energetycznych. Większość z tych urządzeń zasilana jest bowiem z sieci 3-fazowej (tzw. siły), ale ładowarki o niższej mocy można podłączyć również do klasycznej sieci 1-fazowej na 230 V.

Zasadniczo więc takie urządzenia nie wymagają specjalnych linii energetycznych. Mogą natomiast wymagać podwyższonej mocy przyłączeniowej i mocy umownej, do czego jeszcze wrócimy.

To, że ładowarki AC działają na “zwykłej” sieci oznacza, że ich montaż nie jest związany z przebudową infrastruktury energetycznej. To oczywiście zasadniczo obniża cenę ładowarki do samochodu elektrycznego.

Samo urządzenie również jest zdecydowanie tańsze od stacji DC. Ładowarka do samochodu elektrycznego AC kosztuje maksymalnie kilka tysięcy zł. Urządzenia o podstawowej funkcjonalności można kupić już za niewiele ponad 1000 zł.

Moc a cena ładowarki do samochodu elektrycznego

Na to, ile kosztują ładowarki do samochodów elektrycznych, wpływa również ich moc. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku ładowarek AC zależność ceny od mocy nie jest aż tak wysoka.

Najtańsze ładowarki do samochodów elektrycznych 11 kW kupimy już za nieco ponad 1200 zł. Ceny ładowarek do samochodów elektrycznych 22 kW zaczynają się natomiast od 1500 zł.

W przypadku urządzeń DC różnice w mocy i cenie są zdecydowanie wyższe. Te o maksymalnej mocy 20 kW (a więc porównywalnej z najmocniejszymi ładowarkami AC) to wydatek rzędu 30-40 tysięcy zł. Jednak cena ładowarki do samochodu o mocy 202 kW może sięgnąć nawet ponad 200 tysięcy zł.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że ładowarki do samochodów elektrycznych o dużej mocy nie zawsze są najlepszym wyborem. Teoretycznie im wyższa moc urządzenia, tym szybsze ładowanie, ale teoria mija się tu z praktyką z jednego ważnego powodu.

Otóż szybkie ładowanie samochodów elektrycznych (przede wszystkim prądem stałym) negatywnie wpływa na baterię. Znacznie przyspiesza tempo jej zużycia i może stopniowo ograniczać pojemność i wydajność.

Aby temu przeciwdziałać, sami producenci aut elektrycznych nakładają konstrukcyjne limity maksymalnej mocy ładowania. Oznacza to, że w samym aucie zamontowane są urządzenia, które zmniejszają moc ładowania do określonego poziomu. W przypadku ładowarek DC często jest to limit 50 kW, a w przypadku ładowarek AC 7,4 kW, a nawet mniej.

Ponieważ cena ładowarki do samochodów elektrycznych zależy od mocy, warto dobrać urządzenie adekwatne do ograniczeń konkretnego modelu pojazdu. W innym wypadku możemy zapłacić za urządzenie, którego możliwości nigdy nie wykorzystamy.

Zresztą o limitach mocy ładowania warto pamiętać również, korzystając z ładowarek publicznych. Cena 1 kW często zależy bowiem nie od faktycznej mocy ładowania, a od maksymalnej mocy ładowarki.

Moc przyłączeniowa i moc umowna

Wybór ładowarki o dużej mocy może być niekorzystny nie tylko ze względu na ograniczenia samego pojazdu. Bardzo ważne jest także uwzględnienie tzw. mocy przyłączeniowej i mocy umownej.

Pierwszy z tych parametrów określa maksymalne dopuszczalne zużycie prądu w danym momencie. Moc przyłączeniową można więc interpretować jako maksymalną przepustowość sieci. Jej przekroczenie kończy się uruchomieniem zabezpieczeń, czyli potocznym “wysadzeniem korków”.

Co istotne, w przypadku przekroczenia mocy przyłączeniowej najpewniej uruchomi się bezpiecznik w skrzynce głównej (przedlicznikowy), a nie w domowej rozdzielni. To oczywiście oznacza, że do ponownego uruchomienia konieczna będzie wizyta elektryka z uprawnieniami do otwarcia skrzynki. Przede wszystkim jednak z ładowarki, która doprowadza do przekroczenia mocy przyłączeniowej, po prostu nie da się korzystać.

Na szczęście możliwa jest zmiana mocy przyłączeniowej — w wielu przypadkach bez przebudowy samego przyłącza (wiąże się to jedynie ze zmianą zabezpieczeń).

Poza mocą przyłączeniową znaczenie ma także moc umowna. Określona jest ona w umowie z dostawcą energii i opisuje deklarowane maksymalne zużycie energii w określonym czasie (najczęściej okresie rozliczeniowym).

Ponieważ jest to wartość deklarowana, jej przekroczenie nie jest wyraźnie widoczne (przekroczenie mocy przyłączeniowej skutkuje wysadzeniem korków, więc od razu wiadomo, że coś się stało). Problemem jest to, że za zużycie energii ponad wyznaczony limit płaci się nawet 10-krotną wartość za każdy kW. Cena ładowania samochodu elektrycznego w takim przypadku będzie więc naprawdę wysoka.

Oczywiście moc umowną również można zmienić. Teoretycznie jest to nawet łatwiejsze niż zmiana mocy przyłączeniowej, bo wymaga jedynie złożenia odpowiedniego formularza u dostawcy energii. W praktyce jednak podniesienie mocy umownej do poziomu pozwalającego na korzystanie z ładowarki do samochodu (szczególnie takiej o wyższej mocy 11 czy 22 kW) wymaga też podniesienia mocy przyłączeniowej.

Ile kosztuje ładowarka do samochodu elektrycznego z dodatkowymi funkcjami?

Moc nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na to, ile kosztuje ładowarka do samochodu. Duże znaczenie (szczególnie przy ładowarkach DC) mają też dodatkowe funkcje.

Więcej zapłacimy więc za ładowarki z dodatkowymi przyłączami, czyli możliwością podłączenia 2 lub więcej aut. Dodatkowym kosztem będą też większe wyświetlacze, na których znajdziemy różne statystyki i informacje dotyczące ładowania.

Cena ładowarki do samochodu elektrycznego rośnie także, gdy wybieramy urządzenie, które można podłączyć do internetu. Mamy wtedy dostęp do aplikacji mobilnej, która pozwala na monitorowanie i kontrolowanie procesu ładowania.

Więcej zapłacimy także za ochronę dostępu. Cena ładowarki do samochodu elektrycznego z kartą RFID może być nawet o kilkanaście do kilkudziesięciu procent wyższa niż w przypadku urządzenia bez takiego zabezpieczenia. Takie opcje wybiera się jednak niemal wyłącznie do ładowarek publicznych, a nie domowych.

Wśród dodatkowych opcji wymienić warto również kontrolery ładowania wyposażone w timery czy różnego rodzaju systemy sterowania. Pozwalają one np. na ustalenie czasu ładowania i to nie tylko w zakresie tego, kiedy ładowarka ma się wyłączyć.

Można wykorzystać np. kontrolery do ładowarek samochodowych, które włączą i wyłączą urządzenie o określonych godzinach. To pozwala na efektywne korzystanie np. z taryfy nocnej, a więc na zredukowanie ceny eksploatacji ładowarki co samochodu elektrycznego.

Ze względu na mnogość różnych opcji nie sposób jasno powiedzieć, ile kosztują ładowarki do samochodów elektrycznych z danymi funkcjami. Wiele zależy tu od konkretnych modeli i producentów, a przede wszystkim od konfiguracji tych dodatkowych funkcji.

Trzeba jednak zaznaczyć, że w wielu przypadkach to właśnie owe funkcje wpływają na cenę ładowarki do samochodu elektrycznego bardziej niż moc urządzenia. Warto więc naprawdę dobrze przemyśleć, które opcje są nam rzeczywiście potrzebne.

Domowa ładowarka do samochodu elektrycznego — ile kosztuje montaż?

Myśląc o tym, ile kosztuje ładowarka do samochodu elektrycznego, pod uwagę trzeba brać nie tylko cenę urządzenia, ale i jego montaż.

W przypadku ładowarek AC o niskiej mocy (do 7,4 kW) zazwyczaj możliwe jest podłączenie do sieci 1-fazowej na 230 V, czyli do zwykłego gniazdka. Taką moc mają więc nie tylko Wallboxy, ale i przenośne ładowarki do samochodu elektrycznego. Ich podłączenie jest wyjątkowo proste i nie wymaga specjalistycznej wiedzy, szczególnie że gniazda na 230 V są ogólnodostępne i przeważnie wygodnie ulokowane.

Jednak nawet tak banalne podłączenie warto skonsultować z elektrykiem, który zrobi odpowiednie pomiary, sprawdzi zabezpieczenia w domowej rozdzielni, a w razie konieczności poprowadzi też osobną linię od skrzynki do ładowarki.

Nieco inaczej może wyglądać sprawa z ładowarkami przyłączonymi do sieci 3-fazowej. W prywatnych domach przeważnie mamy bowiem tylko jedno gniazdo siłowe i nie zawsze jest ono odpowiednio umiejscowione. Konieczna może być zatem przebudowa domowej sieci elektrycznej, co oczywiście warto zlecić elektrykowi.

Samo przyłączenie do sieci 3-fazowej, szczególnie gdy decydujemy się na tzw. podłączenie “na sztywno” (bezpośrednio do kabla, bez gniazda i wtyczki), również powinien wykonać elektryk. To ważne nie tylko dla bezpieczeństwa, ale też dla zachowania gwarancji na ładowarkę.

Sam montaż Wallboxu jest natomiast banalny, Urządzenia te mocuje się kołkami rozporowymi do ściany lub słupka. Można to bez trudu zrobić samemu.

Cena montażu zależy zatem od indywidualnych warunków — rodzaju urządzenia, umieszczenia przyłączy, budowy domowej sieci elektrycznej itp. Dlatego nie sposób jednoznacznie powiedzieć, ile kosztuje montaż ładowarki do samochodu elektrycznego. Widełki cenowe są tu dosyć szerokie i rozciągają się od około 700 do nawet 2-3 tysięcy złotych.

Ostatecznie jednak własna ładowarka do samochodu zwraca się raczej szybko. Brak prowizji i dodatkowych opłat za ładowanie, możliwość skorzystania z taryf nocnych, a nawet z domowej instalacji fotowoltaicznej sprawiają, że domowa stacja ładowania zdecydowanie jest dobrą inwestycją dla posiadaczy pojazdów elektrycznych. Zapewni bowiem nie tylko znaczące ograniczenie kosztów eksploatacji auta, ale też wygodę i oszczędność czasu.