BLOG

przewody kable do ładowania samochodów elektrycznych

Kabel do ładowania samochodu elektrycznego - na co zwrócić uwagę przy zakupie?  - 

Jaki przewód do samochodu elektrycznego?

Zaczynając poszukiwania właściwego typu przewodu obmyślamy jaki będzie najlepszym wyborem dla naszego auta. Chcemy, aby odpowiadał nam pod względem mocy, wydajności czy też szybkości ładowania. Przy wyborze kabla musimy być świadomi, że tak samo jak w przypadku różnych części samochodowych produkt ten cechują dwa rodzaje parametrów. Po pierwsze są to dane techniczne. Możemy jest w prosty sposób porównywać, gdyż kryją się za nimi tylko wartości liczbowe. Z kolei z drugiej strony pojawiają się te „ukryte” cechy, które nie zawsze są jasno określone. Kable ładujące są popularne na naszym rynku tak naprawdę od niedawna, dlatego też nie wszystkie ich właściwości są powszechnie znane i na pierwszy rzut oka widoczne. Wiele parametrów trudno jest więc porównać robiąc to tylko za pośrednictwem Internetu jak np. jakość, przekładająca się na wytrzymałość i żywotność produktu.

Adapter do ładowania samochodów elektrycznych Typ1 / Typ2 230V 16A 3.6kW 5m IP54

Gniazdo typ 1 czy typ 2 – co to jest?

Około 99% samochodów ładowanych jest w sposób przewodowy. Każdy pojazd elektryczny posiada gniazdo (bądź gniazda) ładowania w jednej z trzech występujących konfiguracji:

✔️osobne gniazdo prądu przemiennego typu AC typ 1 lub typ 2 – umieszczone w autach: Fiat, Mercedes-Benz, Renault, Smart oraz hybrydach Plug-In;

✔️połączone gniazdo prądu przemiennego AC i stałego DC – CCS lub Tesla (typ 2). W gniazda te wyposażona jest większość samochodów elektrycznych oraz auta Tesla;

✔️osobne gniazda prądu przemiennego AC i stałego DC – typ 1 lub typ 2 – znajdują się przeważnie w samochodach: Citroen, Kia, Mitsubishi, Nissan, Peugeot.

Bez względu na to jaki model pojazdu posiadamy, każdy wyposażony jest w przynajmniej jedno pojedyncze gniazdko prądu przemiennego AC, umożliwiające ładowanie go z ogólnodostępnych sieci elektrycznych. Wtyki standardów szybkiego ładowania DC takie jak CCS, Tesla i CHAdeMO, są natomiast dostępne wyłącznie na publicznych stacjach wysokiej mocy, wyposażonych w transformator. Tego rodzaju skomplikowane złącza są zawsze na stałe zamontowane na grubym i prostym kablu do stacji ładującej. Osobny kabel do ładowania AC będzie więc potrzebny, gdy będziemy chcieli naładować auto w garażu i/lub przy użyciu ładowarek miejskich, wyposażonych w gniazdo ładowania AC typu 2. Dzięki niemu zawsze będziemy mogli kontynuować podróż, korzystając z komercyjnych stacji ładowania, lub tych bezpłatnych pod sklepami, które w większości posiadają wyłącznie gniazda typu 2. Kompatybilny kabel AC posiada dwa wtyki – od strony ładowarki zawsze jest to wtyk męski typu 2, natomiast od strony auta – wtyk żeński typu 1 lub typu 2.

Gniazdo do ładowania samochodów tablicowe Typ 2 16A 3P żeńskie

Kabel typu 1 lub typu 2

Zawsze w bagażniku samochodu elektrycznego powinien znajdować się osobny kabel do ładowania. Zapewnia on nam bezpośrednie połączenie gniazda w pojeździe z gniazdem stacji ładującej.

Typ wtyku auta od strony auta definiuje nazwę kabla. Wyróżniamy dwa typy złącz:

✔️złącze typu 1 – określenie wtyku/gniazda znormalizowanego przez standard SAE J1772 – auta amerykańskie, japońskie i starsze francuskie;

✔️złącze typu 2 – określenie wtyku/gniazda znormalizowanego przez standard IEC 62196 – auta europejskie;

✔️typ wtyku ładowarki – w przypadku urządzeń ładujących AC stosowanych w Europie, obecnie dominuje gniazdo prądu przemiennego typu 2. Kabel od strony stacji będzie miał zatem wtyk męski typu 2.

Kable do ładowania prądem przemiennym AC, są obustronnie zakończone wtykami i mogą występować w dwóch wersjach. Typ wtyku od strony pojazdu określa jak nazywamy daną wersję – kabel typu 1 lub typu 2. Od strony stacji ładowania, każdy kabel posiada bowiem wtyk męski typu 2. Nie znajdziemy zatem nigdy kabla z dwoma wtykami typu 1. Pomimo, iż złącze typu 1 trafiło do wielu aut dostępnych w Europie, głównie japońskich i francuskich, w ostatnich latach można zauważyć, że nawet nowsze wersje europejskie są już produkowane z gniazdem typu 2, np.; Nissan Leaf 2, Opel Ampera-E czy Toyota Prius IV Plug-In.

Kabel do ładowania samochodów elektrycznych AC 230V 16A 3.6kW 5m TYP2 IP54

Na co warto zwrócić uwagę przed zakupem?

Kabel do ładowania samochodu elektrycznego jest poddawany nieustannemu zużyciu mechanicznemu. Dotyczy to również powierzchni styków, które jeśli są słabej jakości, a dodatkowo nie posiadają pokrycia poprawiającego przewodzenie, mogą utleniać się i/lub zużywać się mechaniczne zwiększając opór elektryczny. Co zatem warto kupić? Najbardziej pewnym i świadomym wyborem, jest zakup nowego kabla w sklepie, który oprócz dobrych jakościowo produktów, posiadających faktyczną zgodność z obowiązującymi normami, przetestowanymi parametrami i wytrzymałością, udzieli również pełnowartościowej gwarancji.

Jakość styków połączeniowych i pokrycie powierzchni styków. Bardzo ważne zagadnienie lecz często pomijane w przypadku tanich produktów. Dobrej jakości styki pokryte srebrem lub niklem zapewniają należyty kontakt na połączeniach złącza. Gwarantuje to nie tylko trwałość powłoki, ale także lepsze przewodzenie prądu w porównaniu do złącz niepowlekanych.

Jeszcze długi czas najtańsze kable o najniższej mocy 3,7 kW, będą najtrafniejszym wyborem dla hybryd plug-in (hybryd z gniazdkiem) oraz starszych „elektryków”. Również dlatego, że dostępna moc w sieciach elektrycznych budynków nie będzie wzrastać, w przeciwieństwie do zwiększających się z roku na rok pojemności pakietów akumulatorów trakcyjnych. Jeśli nawet nasze auto ma na wyposażeniu ładowarkę pokładową wyższej mocy, a jest ładowane w nocy oraz w czasie pracy, warto używać kabla o niższej mocy. Wolniejsze ładowanie pozytywnie wpływa na żywotność akumulatora.