BLOG

gniazdo do ładowania

Jakie gniazdo do ładowania samochodu elektrycznego?  - 

Jakie gniazdo do ładowania samochodu elektrycznego – Oto jedne z najczęściej zadawanych pytań przez osoby, które planują zakupić samochód elektryczny. Najpopularniejszym gniazdem jest gniazdo typu 2. Gniazda do ładowania samochodów elektrycznych typu 1 oraz typu 2. Czym się charakteryzują, jakie są ich wady i zalety.

Spis treści:

  1. Ładowanie samochodu elektrycznego
  2. Jakie gniazda i wtyczki stosuje się podczas ładowania samochodów elektrycznych prądem zmiennym AC
  3. Podział gniazd do ładowania samochodów elektrycznych
  4. Gniazda do ładowania samochodów elektrycznych typu 1 
    • Zalety gniazd typu 1
    • Wady gniazd typu 1
    • Gniazda typu 1 – W jakich modelach samochodów elektrycznych je znajdziemy?
  5. Gniazda do ładowania samochodów elektrycznych typu 2
    • Gniazda typu 2 - W jakich modelach samochodów elektrycznych występują?
    • Zakup samochodu elektrycznego z gniazdem typu 2 – Dlaczego warto?

Ładowanie samochodu elektrycznego

Ładowanie samochodu elektrycznego to podstawowa czynność, jaką muszą wykonywać właściciele samochodów elektrycznych EV. Wraz ze wzrostem popularności samochodów elektrycznych, coraz więcej kierowców zastanawia się nad tym, jak ładować swoje pojazdy. Ładowanie samochodu elektrycznego może wydawać się skomplikowane, jednak w rzeczywistości jest to proces dość prosty i łatwy do opanowania.

Proces ładowania samochodu elektrycznego jest podobny do ładowania urządzenia mobilnego. W przypadku samochodu elektrycznego potrzebujemy odpowiedniego źródła prądu, czyli stacji do ładowania samochodów elektrycznych oraz odpowiednie kable do ładowania samochodów. Ich wtyczki muszą pasować do gniazda do ładowania, które znajduje się w tym modelu samochodu, który masz lub planujesz kupić. W zależności od gniazda, prędkość ładowania może być różna.

Przeczytaj również: WallBox — czym jest i jak działa ta ładowarka do samochodów elektrycznych?

Jakie gniazda i wtyczki stosuje się podczas ładowania samochodów elektrycznych prądem zmiennym AC

O tym jakie gniazda i wtyczki stosuje się podczas ładowania samochodów elektrycznych prądem zmiennym AC. Szansa trafienia na nietypową wtyczkę jest największa w przypadku starszych aut używanych oraz tych sprowadzanych z zagranicy. W przypadku ładowania AC, wyróżniamy standardowe dwa typy wtyczek.

  • TYP 1 – ten typ wtyczki można spotkać w samochodach sprowadzanych z USA. Nie obsługuje możliwości oferowanych przez instalacje 3-fazowe dlatego wykorzystuje się je do najsłabszych stacji ładowania pod względem mocy (do 7,4kW). Istnieje jednak możliwość zakupu specjalnej przejściówki, z typu 1 na typ 2.
  • TYP 2 obsługuje instalacje 1 - 3 fazowe. W przypadku instalacji 1-fazowych pozwala na ładowanie pojazdu z mocą do 7,4 kW, a instalacji 3-fazowych z mocą do 22 kW. Jest to także najpopularniejszy i najbardziej uniwersalny typ wtyczki do ładowania prądem AC. Jest to złącze najbardziej rozpowszechnione w Europie, które określa norma IEC 62196-2.

W przypadku ładowania DC, ładowanie samochodów elektrycznych odbywa się przy użyciu wtyczek o zupełnie innych standardach – w Europie jest to typ wtyczki CCS/Combo2, dzięki której moc ładowania dochodzi nawet do 350 kW. Aktualnie prawie każdy producent, który w Europie oferuje auta z możliwością ładowania prądem stałym, stawia na złącze CCS.

Podział gniazd do ładowania samochodów elektrycznych

Podział gniazd do ładowania samochodów EV zależy od regionu, w którym dany standard jest stosowany, a także od producenta samochodu. Jednym z podziałów gniazd jest podział ze względu na typ wtyczki. Wyróżniamy tutaj przede wszystkim dwa rodzaje gniazd: typu 1 i typu 2.

Jednym z kluczowych elementów ładowania jest odpowiednie gniazdo, które pozwoli na podłączenie samochodu do źródła zasilania.

Istnieje również podział gniazd ze względu na standard. W Europie obowiązują przede wszystkim standardy IEC 62196-2, który określa charakterystykę gniazd i wtyczek typu 2, a także IEC 62196-3, który określa charakterystykę gniazd i wtyczek do szybkiego ładowania. W Stanach Zjednoczonych stosuje się natomiast standard SAE J1772, który określa charakterystykę gniazd i wtyczek typu 1.

Dodatkowo, w niektórych samochodach elektrycznych stosowane są gniazda CHAdeMO lub Combo CCS. Gniazda te są stosowane przede wszystkim w samochodach elektrycznych japońskiej produkcji, a umożliwiają one bardzo szybkie ładowanie. Gniazda Combo CCS to z kolei standard, który powstał z połączenia gniazda typu 2 z dodatkową wtyczką do szybkiego ładowania.

Gniazda do ładowania samochodów elektrycznych typu 1

Gniazda do ładowania samochodów elektrycznych typu 1 są jednym z najpopularniejszych rodzajów gniazd na rynku. Są one używane głównie w samochodach elektrycznych produkowanych w Stanach Zjednoczonych, takich jak Tesla, Ford czy Chevrolet. Charakteryzują się one prostą konstrukcją oraz niewielkimi rozmiarami, co ułatwia ich montaż w samochodzie. Gniazda te mają jedną fazę i umożliwiają ładowanie samochodu z prądem o napięciu 120 V lub 240 V.

Zalety gniazd typu 1

Jedną z największych zalet gniazd typu 1 jest ich popularność i powszechne wykorzystanie
w samochodach elektrycznych produkowanych w USA. Dzięki temu łatwiej jest znaleźć miejsca do ładowania samochodu, a także ładowarki kompatybilne z gniazdami typu 1. Ponadto, gniazda typu 1 są stosunkowo proste w konstrukcji, co wpływa na ich niższą cenę w porównaniu do innych typów gniazd.

Wady gniazd typu 1

Największą wadą gniazd typu 1 jest ich niska moc ładowania. Gniazda te pozwalają na ładowanie samochodu elektrycznego z prądem o napięciu 120 V lub 240 V, co może wpłynąć na czas ładowania pojazdu. Ponadto, gniazda typu 1 nie są tak popularne w Europie jak w USA, co utrudnia znalezienie miejsc do ładowania samochodu oraz ładowarek kompatybilnych z tymi gniazdami.

Gniazda typu 1 – W jakich modelach samochodów elektrycznych je znajdziemy?

Gniazda typu 1 nazywane również jako J1772, to popularne gniazda stosowane w ładowarkach samochodów elektrycznych produkowanych w Stanach Zjednoczonych. Ich niska moc ładowania oraz mniejsza popularność w Europie mogą wpłynąć na czas ładowania pojazdu oraz na łatwość znalezienia miejsc do ładowania. Z tego powodu, przed zakupem samochodu elektrycznego  z gniazdem typu 1 warto zastanowić się, czy będzie dla nas odpowiednim rozwiązaniem.

  • Nissan Leaf
  • Chevrolet Volt
  • Ford Focus Electric
  • Mitsubishi i-MiEV
  • Kia Soul EV
  • Honda Fit EV
  • Toyota Prius Plug-in Hybrid
  • Cadillac ELR
  • Fisker Karma

Przed zakupem samochodu elektrycznego warto sprawdzić, jakie gniazda wykorzystuje i czy są one kompatybilne z ładowarkami dostępnymi w regionie, w którym mieszkamy.

Gniazda do ładowania samochodów elektrycznych typu 2

Gniazda typu 2 są z kolei jednym z najpopularniejszych rodzajów gniazd na rynku. Są one stosowane w Europie, ale także w innych częściach świata. Gniazda typu 2 opracowała niemiecka firma Mennekes. Gniazda tego typu charakteryzują się wyższą mocą ładowania niż gniazda typu 1, co pozwala na szybsze ładowanie samochodu. Gniazda typu 2 umożliwiają ładowanie samochodu z prądem o napięciu 230 V lub 400 V.

Gniazda typu 2 – W jakich modelach samochodów elektrycznych występują?

Gniazdo typu 2, nazywane również Mennekes, to najpopularniejsze gniazdo stosowane w Europie w ładowarkach samochodów elektrycznych. Gniazda te zapewniają większą moc ładowania w porównaniu do gniazd typu 1 i pozwalają na ładowanie jednofazowe lub trójfazowe.

Rysunek 1. Gniazdo do ładowania samochodów, tablicowe Typ 2 16A 3P żeńskie

Wiele modeli samochodów elektrycznych wyposażonych jest w gniazda typu 2. Wśród tych samochodów znajdują się m.in.:

  • Tesla Model S, Model X, Model 3, Model Y,
  • BMW i3,
  • Renault Zoe,
  • Nissan Leaf (wersja europejska)
  • Volkswagen e-Golf, e-up!,                                                                  
  • Audi e-tron,
  • Porsche Taycan,
  • Mercedes-Benz EQC.

Zakup samochodu elektrycznego z gniazdem typu 2 – Dlaczego warto?

Gniazdo typu 2, to najpopularniejsze gniazdo stosowane w Europie w ładowarkach samochodów elektrycznych. Ale to nie jedyna zaleta posiadania takiego gniazda
w samochodzie elektrycznym.

Oto kilka powodów, dla których warto wybrać samochód elektryczny z gniazdem typu 2:

  1. Szybsze ładowanie: Gniazda typu 2 umożliwiają ładowanie samochodu jednofazowe lub trójfazowe, co pozwala na szybsze ładowanie w porównaniu z gniazdami typu 1.
  2. Większa elastyczność: Gniazda typu 2 pozwalają na ładowanie zarówno przy użyciu prądu stałego (DC), jak i prądu zmiennego (AC). Dzięki temu są bardziej elastyczne i można z nich korzystać z różnymi rodzajami ładowarek.
  3. Standardowy interfejs: Gniazda typu 2 są szeroko stosowane w Europie i są standardowym interfejsem dla ładowarek publicznych. Dzięki temu łatwiej znaleźć stacje ładowania samochodów elektrycznych, które obsługują gniazda typu 2.
  4. Bezpieczeństwo: Gniazda typu 2 posiadają wiele funkcji bezpieczeństwa, w tym blokadę prądu i kluczyk, który zapobiega przypadkowemu odłączeniu ładowarki podczas ładowania.
  5. Kompatybilność: Gniazda typu 2 są kompatybilne z wieloma modelami samochodów elektrycznych, w tym z niektórymi z najpopularniejszych na rynku.

Gniazda typu 2 to dobry wybór dla tych, którzy szukają elastycznej, bezpiecznej i wydajnej ładowarki do swojego samochodu elektrycznego. Z racji swojej popularności, gniazda te są również bardziej dostępne i łatwiej znaleźć stacje ładowania, które obsługują ten standard.